Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı (Full Endoskopik Diskektomi)

Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı Nedir?

Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı (Full Endoskopik Diskektomi) 1 cm’lik kesi kullanılarak, kamera (endoskop) ve el aletleri yardımıyla uygulanan minimal invaziv bir bel fıtığı operasyonu çeşididir. 1 cm kesi üzerinden gönderilen kamera fıtık olan bel bölgesine ilerletilir ve alanın görüntüsü odadaki ekrana yansıtılır. Aynı delikten (1 cm’lik kesi) gönderilen el aleti) forseps ile de fıtık dokusu temizlenerek sinir kökleri serbestleştirilir. Böylelikle çok küçük bir kesi üzerinden; kas, kemik ve diğer yumuşak dokulara hasar vermeden hastanın tedavisi yapılmış olur. Genel anestezi altında yapılan bir operasyondur ve 1 gün hastane yatışı sonrası hasta evine taburcu olabilir.

Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı Nasıl Yapılır?

Kapalı bel fıtığı ameliyatında kamera yerleştirimesi.

Kapalı olarak küçük bir kesiden omurgaya kameranın yerleştirilmesi.

Kapalı bel fıtığı ameliyatında fıtık dokusu temizlenmesi.

Kamera yardımı ile fıtık dokusu görüntülenir ve diğer portaldan fıtık dokusu temizlenir.

Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı Avantajları

Tam Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı tedavisi klasik bel fıtığı ameliyatları ile aynı hastalıkların tedavisinde kullanılmaktadır. Ancak klasik yöntemden farklı olarak; hastanın belinde uzun bir kesi olmaz, kas ve kemik hasarı gelişmez, daha az kan kaybı ve daha az yumuşak doku hasarı izlenir. Enfeksiyon oranları açık yöntemlere göre daha düşüktür. Kapalı bir yöntem olduğu için daha az morbidite yaratır ve hastanın rehabilitasyonu ve günlük hayata dönüşü hızlanır. Endoskopik omurga cerrahisi; disk herniasyonu (bel fıtığı), spinal stenoz ve dejeneratif omurga hastalığı tedavisinde kullanılmaktadır.

Fıtık dokusunun MR'da görüntülenmesi.

Spinal kanala taşmış ve siniri sıkıştırmış olan fıtık dokusu MR'da görülmektedir.

Fıtık dokusunun kamerayla temizlenmesi.

Kapalı yöntemle fıtık dokusu kamerayla temizlendikten sonra sinirlerin basıdan kurtulduğu görülmektedir.

Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı Öncesi Tanı

Bel ve çevresinde ağrı şikayetleri ile hekime başvuran hastalara ayrıntılı bir klinik öykü sorgulaması yapıldıktan sonra detaylı fizik muayene yapılmaktadır. Ağrının yeri, başlangıç şekli, ilaç tedavisine yanıtı, kilo kaybı, fiziksel aktivitenin değişimi, bağırsak alışkanlıklarındaki değişim sorgulanır. Sonrasında görüntüleme yöntemlerine geçilir. Hastadan istenen radyoloji tetkikleri; x-ray röntgen, bilgisayarlı tomografi ve MR tetkikleridir. Bu tetkikler ile hem hastalık kesinleştirilir hem de ameliyat öncesi tedavi planlaması yapılmaktadır.

Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı Sonrası

Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı ortopedik cerrahlar ve beyin-sinir cerrahları tarafından uygulanmaktadır. Operasyondan sonra ilk 24-48 saatlik süreçte görülebilecek şiddetli ağrılar nedeniyle hastalara güçlü ağrı kesiciler verilir ve yanıta göre 24-48 saatlik hastane yatışı uygulanır.

Hastalar operasyondan saatler sonra ayağa kalkıp yürüyebilir, oturabilir, küçük aktiviteler yapabilir. Hastanın fiziksel kapasitesine, işinin ağırlığına, cinsiyetine ve yaşına göre; işe geri dönüş süresi farklılık göstermektedir. Örneğin masa başı işte çalışan bir beyaz yakalı için bu süreç yaklaşık 15 gün olmakla beraber, bir fabrika işçisinde bu sürenin daha uzun olması beklenmektedir.

Kapalı Bel Fıtığı Ameliyatı Sonrası Fizik Tedavi Gerekli Midir?

Full Endoskopik Diskektomi operasyonu sonrasındaki dönemde bel, sırt ve kalça kaslarında bir miktar incelme ve güç kaybı izlenir. Hem kaybedilen kas gücü ve fonksiyonlarının kazanılması, hem de erken günlük hayata dönme açısından hastalara postop dönemde fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları gereklidir.

Operasyondan hemen sonraki saatlerde; cerrah tarafından verilen birtakım egzersiz ve yürüyüşlere ek olarak sonraki haftalarda alanında uzman bir fizyoterapist tarafından yapılacak rehabilitasyon uygulamaları olmazsa olmazdır.

Op. Dr. Ahmet Danacı

Blog Yazarı: Op. Dr. Ahmet Danacı

Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı

Medical Park Maltepe Hastanesi, Cevizli Mah. Bağdat Cd. No:547 Maltepe / İstanbul

Medical Park Ataşehir Hastanesi, Kayışdağı Mah. Raci Cd. No:1 Ataşehir / İstanbul

Ortopedi İstanbul'un sosyal medya hesaplarını takip edin!

Ortopedi İstanbul mobil uygulamasını güncellendi, hemen indirin!

Apple Mobil Uygulama

Google Mobil Uygulama

Huawei Mobil Uygulama

Tüm içerikler Ortopedi İstanbul tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasaktır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.

Telif Hakkı © 2023 ALPAY TIBBİ ÖZEL SAĞLIK HİZMETLERİ w/ Ortopedi İstanbul. Tüm hakları saklıdır. | Powered by Mad Men Agency

Son Güncellenme Tarihi: 05-10-2024 16:50:12