Eklem Kireçlenmesi Nedir? Tanı ve Tedavisi

Eklem Kireçlenmesi Nedir?

Eklem kireçlenmesi kas iskelet sistemindeki oynak yerlerin hasar görmesi ve yıpranması sonucu oluşan bir hastalık grubunu ifade eder. Genel olarak tüm eklemlerde görülebilir. Sıklıkla diz, kalça, ayak bileği, omuz, ayak başparmağı gibi eklemlerde görülür.

Halk arasında sıvı kaybı olarak bilinmekle birlikte bu durum doğru değildir. Eklem kireçlenmesinde kıkırdak harabiyeti, kıkırdakta aşınma, incelme ve dejenerasyon görülür.

Eklem Kireçlenmesi Belirtileri

Eklem kireçlenmesinde eklem ağrısı, şişlik ve hareket kaybı görülür. Eklem aralığında daralma ve osteofitlerin oluşturduğu mekanik blok hareketi kısıtlar. Kireçlenme ileri aşamalarda uzuvlarda şekil bozukluğuna sebep olabilir. Sinovit atakları eklemlerde şişlik ve hareketle artan ağrıya neden olur.

Eklem Kireçlenmesi Tanısı

Klinik muayene sonucunda krepitasyon, ağrı, ödem, hareket kısıtlılığı gibi bulgular değerlendirilir. Radyolojik olarak röntgende eklem boşluğunda daralma, kıkırdak aşınması ve osteofitler görüntülenir.

Eklem 2 veya 3 yönlü grafilerle bazı durumlarda MR ile görüntüleme yapılarak öykü ve muayene bulguları ile birlikte tanıya ulaşılır.

Eklem Kireçlenmesi Tedavisi

Erken evre eklem kireçlenmelerinde ağrı kesici ilaçlar ve fizik tedavi uygulamaları yapılır. İleri evre kireçlenmesi durumunda eklem artroplasti cerrahileri veya artrodez ameliyatları yapılır. Örneğin diz eklem kireçlenmesinde diz protezi ameliyatı gerçekleştirilir.

Ayak başparmağı kireçlenmesinde artrodez veya kireçlenmenin temizlenmesi ameliyatı yapılır. Ayak bileği kireçlenmesinde ayak bileği dondurulması veya ayak bileği protezi uygulanır. Kalça eklem kireçlenmesinde kalça protezi ameliyatı uygulanır.

Op. Dr. Kerem Sencan

Blog Yazarı: Op. Dr. Kerem Sencan

Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı

Medical Park Maltepe Hastanesi, Cevizli Mah. Bağdat Cd. No:547 Maltepe / İstanbul

Medical Park Ataşehir Hastanesi, Kayışdağı Mah. Raci Cd. No:1 Ataşehir / İstanbul

Ortopedi İstanbul'un sosyal medya hesaplarını takip edin!

Ortopedi İstanbul mobil uygulamasını güncellendi, hemen indirin!

Apple Mobil Uygulama

Google Mobil Uygulama

Huawei Mobil Uygulama

Tüm içerikler Ortopedi İstanbul tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasaktır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.

Telif Hakkı © 2023 ALPAY TIBBİ ÖZEL SAĞLIK HİZMETLERİ w/ Ortopedi İstanbul. Tüm hakları saklıdır. | Powered by Mad Men Agency

Son Güncellenme Tarihi: 05-10-2024 16:50:12