Omuz Kireçlenmesi Nedir? Belirtileri? Ameliyatı?

Omuz Kireçlenmesi Nedir?

Omuz eklemini ilgilendiren hastalıkların yetersiz tedavisi sonucunda; eklemde görülen aşınma ve kıkırdak harabiyetine omuz kireçlenmesi adı verilir.

Omuz eklemi; humerus (kol kemiği) ile skapula (kürek kemiği) arasında bulunur. Bu eklemin kemik kısmı dışında rotator manşet adını verdiğimiz kas kısmı da bulunmaktadır. Omuz kireçlenmesinde bu yapılar bozulur. Zaman içerisinde eklem kıkırdağı haraplanarak, eklem aralığı giderek daralır ve en sonunda kemiklerin birbirine sürter hale gelmesi görülür.

Omuz Kireçlenmesi Tedavisi

Omuz kireçlenmesi geç kalınmış bir durumdur. Omuz kireçlenmesi olan hastada tek tedavi seçeneği cerrahidir. Önemli olan hasta bu aşamaya gelmeden yakalamak ve tedavi etmektir.

Cerrahi dışı yöntemler ile hastaların ağrı ve hareket kısıtlılığı durumunu tam olarak çözmek mümkün değildir.

Ameliyat olamayacak kadar ek hastalıkları olan veya ameliyattan korkan hastalarda; ağrı kesiciler, eklem içi kortizon enjeksiyonları ve fizik tedavi ile ağrı hafifletilmeye çalışılır ancak tam olarak tedavi edilemez.

Omuz Kireçlenmesi Ameliyatı

Omuz kireçlenmesi hastalığında uygulanan tedavi; omuz protezidir. Hastanın kireçlenmesinin durumuna ve eklem yapısına göre; tam omuz protezi veya ters omuz protezi uygulanır.

Omuz protezi ameliyatı sonrasında fizik tedavi de görmek gerekmektedir. Omuz protezi ameliyatları son derece iyi sonuç veren ve yüz güldüren operasyonlardır. Bu nedenle son yıllarda kullanımları sıklıkla artmaktadır.

Bu operasyonlar; tecrübeli bir doktor ekibi ve kaliteli protezler ile yapılmalıdır. Uygun şekilde yapılan protez ameliyatları sonrasında, hastanın ağrı şikayeti sonlanır ve tam eklem fonksiyonu elde edilebilir.

Omuz Kireçlenmesi Ameliyatı Sonrası

Omuz protezi ameliyatları 1 gün yatış gerektirir. Hasta ameliyattan 1 gün sonra taburcu olur. Omuz artrozu ameliyatından 1 gün sonra omuz eklem hareketleri başlanır. Hasta yaklaşık 15. Günde fizik tedaviye başlamalıdır. Uygun rehabilitasyon sonrası hasta yaklaşık 45. Günde normal eklem aralığına ulaşmaktadır.

Omuz Kireçlenmesi Neden Olur?

Omuz kireçlenmesinin en sık nedeni, omuz kas yırtıklarının tedavi edilmemesidir. Rotator manşet adını verdiğimiz omuz kas yırtıklarının tedavisi artroskopik (kapalı eklem ameliyatı) olarak yapılabilir. Hasta bu dönemde tanı alarak uygun şekilde tedavi edilmelidir. Aksi taktirde kastaki yırtık zamanla eklemde bozulma ve kireçlenmeye neden olacaktır.

Omuz kireçlenmesinin ikinci en sık nedeni ise travmalar, yani omuz çevresi kırıklarıdır. Omuz eklemini ilgilendiren kırıklar, uygun tedavi edilmez ise omuz kireçlenmesi ile sonuçlanır.

Bunun dışında omuz eklem enfeksiyonları ve bazı romatizma hastalıkları diğer omuz kireçlenmesi nedenleri olarak sayılabilir.

Omuz Kireçlenmesi Belirtileri

Omuz kireçlenmesinin en sık belirtisi ağrıdır. Ağrı sinsi başlar ve giderek ilerler. Ağrı ile beraber eklemde hareket kısıtlılığı ve fonksiyon kaybı görülür.

Hastanın baş üstü aktiviteleri azalır, kolunu öne ve yana kaldırmakta zorlanır. Elini sırtına götüremez. Omuz eklemi hareketleri sırasında sürtünme sesi ve atlama sesi duyulabilir.

Bu belirtiler giderek ilerler ve sonunda omuz ekleminin hareketsiz kalması, donması (yalancı felç / psödoparalizi) durumu izlenir.

Omuz Kireçlenmesi Tanısı

Omuz kireçlenmesi ile ilgili belirtileri olan hastalar ortopedi hekimleri tarafından muayene edilir. Muayene sonrası hastadan istenen görüntüleme yöntemleri (röntgen, mr ve tomografi) sonrasında hastanın tanısı konulur.

Op. Dr. Atakan Ezici

Blog Yazarı: Op. Dr. Atakan Ezici

Ortopedi ve Travmatoloji Uzmanı

Medical Park Maltepe Hastanesi, Cevizli Mah. Bağdat Cd. No:547 Maltepe / İstanbul

Medical Park Ataşehir Hastanesi, Kayışdağı Mah. Raci Cd. No:1 Ataşehir / İstanbul

Ortopedi İstanbul'un sosyal medya hesaplarını takip edin!

Ortopedi İstanbul mobil uygulamasını güncellendi, hemen indirin!

Apple Mobil Uygulama

Google Mobil Uygulama

Huawei Mobil Uygulama

Tüm içerikler Ortopedi İstanbul tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasaktır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.

Telif Hakkı © 2023 ALPAY TIBBİ ÖZEL SAĞLIK HİZMETLERİ w/ Ortopedi İstanbul. Tüm hakları saklıdır. | Powered by Mad Men Agency

Son Güncellenme Tarihi: 05-10-2024 16:50:12