Kemik Kaynamaması (Psödoartroz) Nedir? Tanısı ve Tedavisi

Kemik Kaynamaması (Psödoartroz) Nedir?

Travma sonucu kemik kırıldığı zaman kırık uçlarının bir araya gelerek eski bütünlüğünü sağlamaması durumuna kaynamama yani psödoartroz denir. Kemik kaynamamasının birçok farklı sebebi olabilir. Skafoid kırığı ameliyatından sonra kemik kaynamaması görülebilir.

Şeker hastalığı veya sigara içilmesi gibi durumlar kırığın kaynamasını geciktirebilir veya kemik kaynamaması (psödoartoz) sebep olabilir. Bazı kırıklar ameliyat edilse bile kaynamayabilir. Kırık kaynamaması vücuttaki tüm kemiklerde görülebilir fakat bazı kemikler damarlanması az olduğu için bu duruma daha yatkındır. Kaynamama biyolojik olarak kanlanma az olduğu için veya kırık uçları yeterince sabitlenmediği için görülebilir.

Kemik Kaynamaması Tedavisi

Kırık kaynamaması sebebine göre ve kaynamayan kemiğin durumuna göre planlama yapılır. Örneğin sigara içilmesi gibi veya biyolojik olarak kemiğin kaynamasına yeterli ortam oluşmadığı durumlarda altta yatan sebep ortadan kaldırılmalıdır. Röntgen de kaynama dokusu görülüp kırık uçlarının hareketli olmasına bağlı kaynamama var ise stabil fiksasyon yapılıp kırık sabitlemesi kuvvetlendirilmelidir.

Köprücük kemiği kırığı varlığında bandaj ile tedavilerde kaynamama (psödoartroz) görülebilir. Ağrı ve hareket kısıtlılığı semptomları ile kendisini gösteren bu hastalığın tedavisinde psödoartroz cerrahisi uygulanmaktadır.

Platin çıkarma ameliyatı kırıklarda veya deformite ameliyatlarında kullanılan implantların iyileşme sonrası dönemde vücuttan operasyonla çıkarılmasıdır. Kemik kaynamaması veya iyileşme süreci tamamlanmayan hastalarda platin çıkarma ameliyatı önerilmez.

Kemik Kaynamaması Belirtileri

Kırık kemik kaynamadığında kırık hattında ağrı oluşur. Kırık hattına parmakla bastırıldığı zaman hassasiyet görülen hassasiyet kırık hattının hareketli olmasına patolojik hareket denir. Kaynama için yeterli süre geçmesine rağmen kırık hattının hareketli olması kaynamamanın fizik muayene bulgusudur. Röntgen de ise kırık hattının açık olması ve kemik uçlarının birleşmediği görüntülenebilir.

Kemik Kaynamaması Sorunu Tanısı

Kırık kemik kaynamadığını kesin söyleyebilmek için her kemik için geçmesi gereken süre farklıdır. Örneğin kaval kemiği kırığının kaynama süresi ön kol kırığı kaynamasından uzundur. Aynı şekilde çocuklarda ve erişkinlerde kemiklerin kaynama süresi farklılık gösterir. Tanı için kırığın türü (açık kırık, kapalı kırık vb.) tespti edilmelidir. Fizik muayene bulguları, kırık hassasiyeti, patolojik hareket ve röntgen bulgularına bakılarak tanı koyulur.

İstanbul (Anadolu Yakası): Medical Park Maltepe Hastanesi, Cevizli Mah. Bağdat Cd. No:547 Maltepe / İstanbul

Web sitesinde bulunan tüm içerikler Ortopedi İstanbul Web ve Tıbbi Yayın Kurulu tarafından hazırlanmıştır. İzinsiz kullanması yasaktır. İzinsiz kullanması tespiti durumunda hukuki yollara başvurulacaktır.

Telif Hakkı © 2023 ALPAY TIBBİ ÖZEL SAĞLIK HİZMETLERİ w/ Ortopedi İstanbul. Tüm hakları saklıdır. | Powered by Mad Men Agency

Son Güncellenme Tarihi: 07-08-2024 23:10:45